През септември 2018 г. беше обнародвана Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства. Промените са свързани с  отчитането на продажбите /сторно операциите/ в търговските обекти, с въвеждането на изисквания към софтуерите за управлението им,  към производителите/разпространителите и ползвателите на такъв софтуер, както и  към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.

Целта е да се елиминират възможностите за  манипулиране на фискалните устройства, които са в експлоатация в момента, като се въвежда изискване за предаване на информация за всеки фискален/системен бон за извършена продажба на стоки/услуги в търговските обекти  в рамките на до пет минути към сървърите на НАП. Това, от една страна, ще гарантира лоялна конкуренция между участниците на пазара, а от друга –  ще предостави възможност за осъществяване на граждански контрол – чрез отпечатания на  фискалния/системния бон двумерен код (QR код). Чрез сканирането на кода клиентите ще  могат да  проверяват коректното отчитане на направените от тях покупки в търговските  обекти.

С измененията на Наредбата се въвеждат  и промени в реда за издаване и отнемане на разрешения за техническо обслужване и ремонт на ФУ и ИАСУТД.

При използване на софтуер за управление на продажби в търговски обектиq същият трябва да бъде свързан с фискалното устройство, с което се регистрират и отчитат оборотите в обекта.

Производителите или разпространителите (вносители) на софтуер за управление на продажби трябва да декларират пред НАП, че той отговаря на новите изисквания на Наредба Н-18 (посочени в Приложение № 29). Търговците, които използват такъв софтуер, от своя страна, трябва да подадат информация в приходната агенция за него.

Въвеждат се и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин. Данните, които трябва да бъдат подадени, са посочени в Приложение 33 на Наредба Н-18.

Източник: Интернет страницата на НАП